سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر در سال ۱۳۸۰ توسط شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی سردار جنگل دریای خزر تاسیس و انواع محصولات نهایی از این سکوی ارزشمند فرآوری میشود.
هنگامی که حفاری برای جستجوی میادین نفتی در دریا آغاز شد، از آنجائیکه عملیات جستجو به آبهای کم عمق محدود بود استفاده از ریگ های حفاری ثابت و شناور مرسوم گشت. بعد از این مرحله و با توسعه فعالیت های فراساحلی در آبهای عمیق تر، جک آپ های حفاری بعنوان نسل جدیدی از سکوهای حفاری که می توانستند در آبهای به عمق 30 متر حفاری نمایند، ساخته و بکار گرفته شدند. اما با افزایش عمق آب و عدم امکان استفاده از جک آپ ها، استفاده از "سکوهای نیمه شناور" مورد توجه شرکت های فعال در صنعت فراساحل قرار گرفت؛ سکوهایی که با موفقیت در حفاری آبهای عمیق تر و خشن تر، دریچه ای جدید را به روی توسعه صنایع فراساحل گشودند.
شرکت نفت خزر در گزارشی، اهم فعالیتهای صنعت نفت ایران را در آبهای عمیق خزر و سه استان ساحلی مازندران، گیلان و گلستان تشریح کرد.
انجام عملیات اکتشاف در آبهای عمیق دریای خزر نیازمند تجهیزات حفاری خاصی است که بر اساس آن طرح ساخت سکوی نیمه شناور حفاری توسط شرکت ملی نفت ایران تعریف و در سال 1380 تامین اعتبار گردیده است. طی این طرح با تلاش نیروهای متخصص و توانمند داخلی سکویی متناسب با اقلیم دریای خزر طراحی و ساخته شده که سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر نامیده میشود.
سکوی نفتی حفاری امیرکبیر در استان مازندران چون نگینی درخشان در توسعه نفتی و گازی دریای مازندران به شمار میرود.
شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: پس از کشف میدان گازی در دریای خزر و دستیابی به ذخایر هیدروکربوری در این دریا، فعالیت سکوی امیرکبیر با هدف کشف ذخایر نفت خام در این دریا ادامه دارد.
رایگان ثبت نام کنید و اولین نفری باشید که از پست های جدید مطلع می شوید.