بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَ رَبُّک الْأَکرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ جهان را با آموختن شناختیم و آموختیم که هر چه در آن میگذرد آموختنی است و این آموختن جز با نظامی کامل و هدفمند به نتیجه نخواهد رسید. در طول زمان تحولات فکری، اجتماعی و اقتصادی، از جهات گوناگون بر نظام آموزشوپرورش تأثیر گذاشته و منجر به تحولاتی در این نهاد اجتماعی شده است. برنامههای درسی نیز بهعنوان یکی از ارکان بسیار مهم و تعیین کننده نظام آموزشی مشمول این تحول بوده و به تبع هر تحول دچار تغییر میشوند. ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش کشور ما بر مبنای سه مصوبه مهم آغاز شده است. نخست در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده، آن گاه سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در ادامه، برنامه درسی ملی براساس اسناد فوق که مورد تصویب شورای عالی آموزشوپرورش قرار گرفته است؛ با توجه به تصریحات و تلویحات فراوان این اسناد در خصوص عناصر مختلف برنامههای درسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که مسئولیت تأمین و تولید برنامههای درسی و منابع و مواد آموزشی مورد نیاز دانشآموزان و معلمان کشور را بر عهده دارد بر آن شد که از طریق تولید برنامههای درسی و مواد آموزشی، منطبق با شرایط و نیازهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور، گامی اساسی به سوی تحول مورد تأکید اسناد بالادستی بردارد. این حرکت که از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ با عنوان همسوسازی مواد آموزشی دوره ابتدایی آغاز گردید اینک در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ به پایه دوازدهم رسیده است. تأکید میشود که تلاشمان این بوده است که محتوای آموزشی و برنامههای آموزشی و پرورشی را در ابتدای طرح تحول، با برنامههای درسی ملی همسوسازی کنیم، نه اینکه از همان ابتدا انطباق کامل صورت گیرد. امید است در یک فرایند و بازه زمانی چند ساله به نقطه مطلوب برسیم و بتوانیم فضاها و رسانههای آموزشیمان را با برنامههای درسی ملی همسو کنیم. در جدول زیر مراحل استقرار ساختار نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران را مشاهده میکنید. شاید کمتر کسی تصور میکرد برنامهای که از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰در پایه اول ابتدایی تحت عنوان «همسوسازی برنامههای درسی» شروع شد، پس از طی مراحل مختلف به انتهای ایستگاه یعنی به سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ در پایه دوازدهم برسد. این مهم در پرتو عنایت حق تعالی و اراده و حمایت ملی، کوشش همهجانبه فرهنگیان، خانوادهها، دانشآموزان و همچنین تلاشهای بیوقفه دهها پژوهشگر و کارشناس از درون سازمان بزرگ آموزشوپرورش و همراهی متخصصان فراوانی از حوزه و دانشگاه، سرانجام به ایستگاه آخر رسیده است و امروزه بهخوبی میتوان تغییر را در نقطه نقطه آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد. حال که همسو کردن برنامههای درسی حوزههای یازدهگانه تربیت و یادگیری به پایه دوازدهم رسیده است، انتظار میرود با همت بلند مدیران و کارشناسان در همه بخشهای وزارت آموزشوپرورش و با اتکا به روحیه جهادی و انقلابی، مقدمات انطباق برنامهها با اسناد تحولی و بالا دستی نیز مهیا و عملیاتی شود.
Journal: نمایه - تیر 1381 - شماره 124 ; ; نمایه موضوعی مقاله ها
Journal: نمایه - مرداد 1381 - شماره 125 ; ; نمایه موضوعی مقاله ها
رایگان ثبت نام کنید و اولین نفری باشید که از پست های جدید مطلع می شوید.